Universiteiten steunen de klimaatbrief!

Vandaag heeft de Vereniging van Universiteiten in een persbericht laten weten dat alle 14 Nederlandse universiteiten de klimaatbrief steunen die op deze site is gepubliceerd. De leden van de initiatiefgroep zijn natuurlijk erg blij met dit resultaat, en we nemen aan dat de ruim 1300 andere ondertekenaars dat ook zijn! Van Colleges van Bestuur mag verwacht worden dat zij nu het gevraagde en door hen onderschreven ambitieuze klimaatbeleid in gang zetten, maar zij kunnen dat natuurlijk niet alleen. Medewerking van faculteiten, vakgroepen, individuele wetenschappers en andere werknemers is zeker nodig, en wij hopen dat het ondertekenen van de brief ook de intentie van de ondertekenaars weerspiegelt om hun bijdrage hieraan te leveren.

Voor deze site betekent deze steun dat ondertekening nog mogelijk blijft tot eind maart. De site blijft daarna nog in de lucht.

De links hieronder verwijzen naar de persberichten van de verschillende universiteiten over hun steun aan de klimaatbrief:

Het gesprek naar aanleiding van de klimaatbrief komt op gang:

• Een artikel in het Erasmus Magazine
  • Een blogpost van Shirley Nieuwland op de site van de EUR
  • Een blog van Casper Albers in de UKrant van de RUG en een artikel op ScienceGuide.nl (niet gerelateerd aan de brief)
  • Een artikel in VOX van de RU (al van vóór de brief)

En de discussie vindt niet alleen in Nederland plaats:

• Een artikel in Horizons, een Zwitsers magazine
  • Een artikel in The Hill (Washington DC)
  • Een discussie op de site van de American Geophysical Union

Eén gedachte over “Universiteiten steunen de klimaatbrief!”

1. Leuk dat mijn artikel in de UKant over vliegen hier genoemd wordt! Ik heb dat artikel niet n.a.v. de brief geschreven (dat vraagt de auteur van het stuk hier zich af), maar omdat er vanuit de Universiteitsraad (waar ik lid van ben) kort daarvoor over dit onderwerp gesproken werd. Een iets algemenere versie van dat artikel, niet meer alleen op de RUG toegespitst, staat op scienceguide: https://www.scienceguide.nl/2019/03/vliegen/